Twilight en miljardindustri

På några få år har Stephenie Meyers vampyrromaner blivit en global affärsindustri. Twilight-böckerna har sålts i över 85 miljoner exemplar och sagan är långt i från slut. Nästa vecka går den tredje filmen upp på bio och fler är på gång.




När den första boken i Twilight-serien kom för drygt fyra år sedan var det nog många inköpare som missbedömde efterfrågan. Science fiction-bokhandeln i Stockholm tog in omkring fem exemplar till huvudbutiken och till filialerna i Malmö och Göteborg, men fick snart tänka om.

–Twilight tog oss med överraskning. Vi har ganska bra koll i vår lilla värld, men vi hade inte tippat att vampyrer skulle bli nästa stora grej. Fast vi märkte rätt snart att något var på gång. Många verkar bli bergtagna och vill ha fler när de väl har börjat, säger Maths Claesson, butikschef på Science fiction-bokhandeln i Stockholm.

SF-bokhandeln har sålt närmare 2000 exemplar av den första boken på originalspråket engelska och ungefär lika många av de efterföljande tre titlarna, medan efterfrågan på de svenska översättningarna ligger lägre. Även nätbokhandeln Adlibris säljer en stor andel av Twilight-böckerna på originalspråk och har sett en ökade efterfrågan på de engelska utgåvorna för varje bok. Den fjärde och avslutande boken i serien, Så länge vi båda andas, har på svenska sålts i över 15000 exemplar hos Adlibris, att jämföra med den engelska utgåvan som sålts i dryga 12000 exemplar.

–Det beror säkert på att den engelska versionen kom ut ett halvår före den svenska. Många läsare kunde nog inte vänta så länge på att få veta hur det skulle gå för Bella och Edward, säger Pia Stoltz, försäljningschef på Adlibris.

Översättningsrättigheter för bokserien hade i början av året sålts till närmare 50 länder och hittills har 85 miljoner exemplar av Twilight-böckerna funnit sin ägare. År 2008 knep Stephenie Meyer de fyra översta pallplatserna på USA:s bästsäljarlista och intresset håller i sig – i den senast sammanställda veckostatistiken ligger den nyligen släppta kortromanen The short second life of Bree Tanner högst upp. Men Twilight-fenomenet rymmer mer än böcker.

–Twilight har blivit enormt. Det var ett litterärt fenomen från början, men när böckerna efter hand har blivit filmer växer det nästan okontrollerbart och går högre upp i åldrarna. Det är inte bara ungdomar som ser dem på bio, säger Patrik Andersson, marknadschef på Nordisk film i Sverige, som distribuerar Twilight-filmerna i Norden.

Han tror att den stundande tredje filmen, Eclipse, kan ta sig ännu högre vad gäller besöksstatistik, och det krävs om Twilight ska nå Harry Potters nivå på mellan 750000 och 900000 biobesökare per film. Nu är det egentligen bara en bärande bok i Twilight-serien kvar att filma, men den kommer delas upp i två filmer, där den sista ska produceras i 3D-format. Men om det verkligen blir den sista filmen återstår att se. Twilight är en kassako som kommer mjölkas så länge det går. Bella och Edward Cullen finns på påslakan, väskor, tröjor och nyckelringar, samt naturligtvis som dataspelskaraktärer och i serieversioner av romanen.

–Många varumärken vill liera sig med Twilight, men det är en liten oberoende filmstudio (Summit) som står bakom filmerna, så de har inte hunnit med i den takt som fenomenet har vuxit i, så det lär komma mer, säger Patrik Andersson.

SF-bokhandeln har också haft svårt att hitta återförsäljare av Twilight-prylar, men de saker som finns går bra – särskilt nu i samband med fan-eventet, berättar butikschefen Maths Claesson.

–Det är en massa tjejer här i Twilight-tröjor och med förväntan i ögonen. Jag har just sålt ett Twilight-paraply till två tjejer som skulle till Hovet. De var nästan självlysande av glädje.



Källa:www.svd.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0